LinkedIn - Proč je dobré ho mít?
Lidé si začínají všímat profesní sítě LinkedIn, ale také nevědí, k čemu vlastně tato síť je. Proč je dobré budovat si profil na LinkedIn a k čemu to vlastně slouží?
Takový pracovní Facebook
Ano, jasně. LinkedIn je něco jako Facebook, jen na úrovni profesních vztahů. Nebudete zde sdílet své fotky z dovolené nebo fotky Vašeho nedělního obědu. Správně byste se zde měli podělit o své vědomosti a zkušenosti. Základem LinkedIn je pečlivě vyplněný osobní profil, který čítá Vaše pracovní a profesní zkušenosti. Nejedná se o klasické nudné CVčko. Ideálně byste měli svůj profil doplnit o nejrůznější odkazy, které směřují na Vámi zrealizované zakázky, rozpracované zakázky nebo další služby, které nabízíte.
Poctivý profil
Pokud si vytváříte vlastní profil, buďte poctiví, pravdomluvní, struční a čitelní. Napište si do profilu všechno, co považujete za důležité. Připojte k tomu nějaké vlastní obrázky, fotky a jiné důkazy o tom, že jste danou práci vykonávali. Váš profil má být jednoduchý a ověřitelný, proto poproste své kolegy a klienty, aby Vám zde vyplnili osobní hodnocení nebo potvrdili Vaše osobní kompetence.
Fotky, odkazy, atd…
Prostě rádi klikáme, jsme generace internetová. Přidejte tedy k Vašim pracovním zkušenostem i relevantní odkazy na to, co jste dokázali nebo co jste měli na starost.
A o co tam jde?
V LinkedIn je hlavním cílem vytvářet si kontakty a mít stále po ruce lidi, se kterými spolupracujete nebo byste rádi spolupracovali. Nebojte se své obchodní partnery přidat mezi své kontakty. Nakonec právě nějaká Vaše osobní kompetence potvrzená od Vašeho zákazníka bude mít větší váhu, než si to napsat sám. Nebojte se pozvat mezi své kontakty lidi, které znáte (a často i lidi, které neznáte). Představte si LinkedIn jednoduše jako Facebook, kde se neřeší těhotenská bříška, talíře s jídlem a videa kočiček, ale jako portál, kde lidé sdílejí své znalosti v pracovní rovině.
Proč to vůbec děláme?
Jednoduše proto, že chceme zůstat s vybranými lidmi v kontaktu neustále, a to nejen v okamžiku, kdy od něho něco potřebujeme nebo když je čas na Vánoční večírek. LinkedIn a jeho princip budování vztahů je založen na tom, že své potenciální i dosavadní obchodní kontakty máte stále na očích a máte možnost, jak je jménem své firmy oslovovat. Úplně se stejnou lehkostí lze na LinkedIn navazovat vztahy s novými kontakty. LinkedIn můžeme tedy používat jako nástroj pro navazování nových kontaktů.
LinkedIn může být mrtvá stránka, ale zároveň s jeho aktivním používáním se může jednat o velice zajímavý profil. LinkedIn by měl sloužit jako určitá osobní vizitka.
Co to stojí?
LinkedIn je v základním provedení zdarma a pro většinu Vaší činnosti to bude stačit. Zdarma můžete vést svůj profil a navazovat nová spojení. Zdarma můžete do určité míry vyhledávat nová spojení. Placená verze umožňuje navíc posílat zprávy InMail. Placený účet také umožňuje nahlížet na širší okruh profilů. Osobně si myslím, že placený profil není (zatím) třeba.
7 kroků jak začít s LinkedIn
- Vyplňte si poctivě osobní profil
- Vyplňte své kompetence a poproste známé, aby je případně potvrdili
- Poproste relevantní kontakty o napsání hodnocení Vaší osoby
- Používejte newsfeed – sdílejte novinky z Vaší práce, zajímavosti z oboru, přidávejte články - své nebo také ty z chytrého webu makléře
- Komentujte příspěvky ostatních (ale seriózně, tohle není Facebook!)
- Připojte se do relevantních skupin a zapojte se do diskuze
- Pravidelně rozšiřujte svou síť kontaktů
LinkedIn v roce 2019
Na této sociální síti se novinky objevují postupně a většinou nepřinášejí nějaké významné změny. Počet uživatelů však stále stoupá a není vyloučeno, že se v LinkedInu budou snažit dotáhnout významnější hráče na trhu.
LinkedIn se vepsal do povědomí jako „online životopis“ a tím pádem nevytvořil sociální síť v pravém slova smyslu a většina uživatelů ho nevyužívá aktivně, ale jen pasivně vystavuje informace o sobě.
LinkedIn je neprávem velmi podceňovaný a nikdy nebude takovou celebritou jako volnočasové sociální sítě, na které přicházíme pro zábavu. Avšak má obrovské kapacity v uživatelích v produktivním věku, kteří v něm mohou mít skvělý nástroj pro komunikaci a hledání nových pracovních či obchodních příležitostí. Výhodou LinkedInu je, že není anonymní a vždycky tak víte, s kým se propojujete. Úspěch na něm pak stojí na budování vztahů a získávání důvěry. Je však třeba do něj investovat čas.
Pokud tohle svým kontaktům dáte, vrátí se vám to podobě nových zákazníků, klientů, zakázek. Za kterými se nemusíte honit – oni za vámi přijdou sami.
Novinky stále přibývají
V roce 2018 patřilo na LinkedInu k velkým změnám zavedení videa. Tento formát je v dnešní době stále populárnější a nejinak tomu zřejmě bude i zde. Další změnou je využití hashtagů, které zde může uživatel sledovat.
“LinkedIn podle doporučených hashtagů uživatelům navrhuje obsah hlavní strany (tzv. feedu) a podněcuje i správce firemních profilů, aby je uváděli u sdíleného obsahu.”
Tento nástroj umožní správcům stránky sledovat relevantní příspěvky a reagovat na ně. “Bohužel, můžete použít jen 3 hashtagy a navíc je tato funkce zatím dostupná jen pro účty v angličtině.”
Mezi další nové funkce, které se mohou jednotlivým uživatelům objevovat postupně, protože LinkedIn provádí aktualizace v dávkách, patří například nové stránky firem. V rámci těch budou uživatelé moci také sdílet dokumenty, tedy například prezentace či PDF soubory. Přibýt mají také události, tedy LinkedIn Events, které jsou nyní v pilotním provozu. Bude je možné vytvářet, přidávat jim popisy nebo na ně zvát lidi z vlastní sítě a posílat jim zprávy. Mění se také správce kampaní a přibývá možností spojených s aktualizací obsahu. Autoři dále uvádí, že se na této sociální síti brzy mohou objevit také tzv. Příběhy známé především z Instagramu, Snapchatu i Facebooku. To by přineslo další možnosti jak z hlediska samotného obsahu, tak reklamy.
Počet uživatelů roste
Největším trendem je růst uživatelů – počet členů LinkedInu stále roste a dnes má přes 590 milionů členů. Největší nárůst byl zaznamenán v Indii, Spojených státech a v Číně. Dochází také ke zvyšování aktivity, je zde sdíleno více a více obsahu a roste také počet zpráv posílaných přes LinkedIn. U nás je situace trochu jiná tím, že Česká republika a náš pracovní trh jsou trochu specifické a využití LinkedInu je u nás jiné. Na konci minulého roku dosáhl počet členů LinkedIn v ČR 1,5 milionů, což je skoro o 600 tisíc více, než tomu bylo v lednu 2017. Mění se také vnímání této sítě, jejího záměru, možnosti a potenciálu.
Vzrůstající počet uživatelů lze očekávat i v dalších letech. Potenciál je například v personalistice nebo obchodu a celkově se vyplatí na LinkedInu být. “Je ideální čas prosadit se tam, kde to konkurence ještě nedělá tak dobře. Nepodceňovat a sledovat trendy,”
Firmy působící v určitém oboru, v určité lokalitě, s určitou firemní kulturou, mají velmi jasně definovaný okruh potenciálních klientů. I když to nebudou vaši klienti letos, příští rok už možná ano.
zdroj: podnikatel.cz, janpavelka.com